Wednesday, November 10, 2010

Hujan Oh Hujan

Salam seme cucu2 nenek sekalian..haa cu, ni bkn nenek nak citer psl kumpln hujan..tapi fenomena hujan yg kini melanda negara kite..cmne hujan t'bentuk?? udara selalu mengandungi wap air. Bila wap air ini melwap menjadi titik-titik air, terbentuklah awan. Pelwapan ini boleh berlaku dengan dua cara:
  1. Apabila udara panas, lebih banyak wap terkandung di dalam udara karena air lebih cepat menyejat. Udara panas yang sarat dengan air ini akan naik tinggi, hingga tiba di satu lapisan dengan suhu yang lebih rendah, wap itu akan mencair dan terbentuklah awan, molekul-molekul titik air yang tak terhingga banyaknya.
  2. Suhu udara tidak berubah, tetapi keadaan atmosfera adalah lembap. Udara makin lama akan menjadi semakin tepu dengan wap air.

Apabila awan telah terbentuk, titik-titik air dalam awan akan menjadi semakin besar dan awan itu akan menjadi semakin berat, dan perlahan-lahan daya tarikan bumi menariknya ke bawah. Hinggalah sampai satu peringkat titik-titik itu akan terus jatuh ke bawah dan turunlah hujan..hujan adalh 1 rahmat dr Allah bt hambanya..justeru itu kite harus b'syukur..Sape yg plg gembire klu hujan turun??
  1. semestinye katak - sbb ia yg pgl hujan.."hujan2 oh hujan, knp enkau turun?cmne aku x turun, katak pgl aku2X..
  2. kereta kot.. - sbb x yah pg washcar, save bajet..
  3. Tumbuh-tumbuhan - nie semestinyer..dah b'tahun agaknyer kering kontang..umah nenek 2..pokok2 bunge klu rajin.. siram, klu x.. biar jer kering cam 2..ape punyer manusialah nenek nie..*klu pokok 2 blh b'ckp*..hihi 
  
   Beberapa kebudayaan telah membentuk ketidaksenangan kepada hujan dan telah mencipta pelbagai peralatan seperti payung n baju hujan. Ramai orang juga lebih gemar berkurung di dalam rumah pada hari hujan...dlm kata lain..tido lg sodap...hihi. Walau bagaimanapun, kebanyakan orang bersetuju bahawa bau tumbuhan/persekitaran selepas hujan amat menyegarkan.betul3X..


   Lupekan psl hujan kejap...nek nk citer psl banjir plk..Mengikut sumber dr akhbar kosmo..angin kencang n hujan lebat yg membawa air hujan melebihi keadaan biasa dijangka terus b'laku bg tempoh 4 bln start Nov until April next year..menurutnyer lg, banjir bsr yg skrg ni melanda Utara n Pantai Timur Semenanjung dikatakan b'punca drpd fenomena La Nina..aper yg pasti cu..ia antara banjir t'buruk yg pernah melanda negeri Perlis n Kedah..biarpun banjir bsr pd thn 2005 msh meninggalkn ksan mendlm bt penduduk kt kedua2 negeri tue, namun aper yg b'laku thn nie lbh menakutkn... 
   Konklusinye..segale yg musibah yg b'laku adlh ujian dr Allah..kerana kasih n sayangNYA pd kite..supaya kite sentiasa mengingatiNYA..marilah kiter same2 mendoakn keselmatn sedare kite yg ditimpe musibah..x lupe jgk bt sedare kite di negara jiran yg sekali lg dilanda fenomena Tsunami n letusan gunung Merapi..Aminn

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...