Monday, January 7, 2013

Ingat tu...


Assalamualaikum & selamat tengah hari kepada semua cucu nenek yang dikasihi..

Alhamdulillah..kali ini nenek b'kesempatan (*x lah b'kesempatan sgt.) curi2 sikit masa sblm menyambung kembali usaha menuntut maklumat dunia pulak...(*Fizik, kimia, kejuruteraan, Sains Komputer yg kite b'hempas pulas belajar di dunia ni dipanggil maklumat..ilmu yg sebenar adalah ilmu hadith, ilmu Al-Quran & yg b'kaitan dgn ilmu akhirat..) Hari ni nenek nak share b'kaitan akhlak..jom cu.. scroll lebih bawah for details...^___^



B'tudung labuh, b'stokin, b'jubah comei dah tapi jikalau:

...masih lagi tidak menjaga pandangan apabila melihat / b'cakap2 dengan laki ajnabi..

...masih makan / minum sambil b'diri n menggunakan tangan kiri..

...ke kelas lewat, lecturer / guru dah sampai baru t'hegeh2 nak sampai...

...masih b'sangka buruk pada orang lain..rase diri je hebat..banyak ilmu..aku pki tudung labuh...ko ader??

...tidak menjaga kata2 ketika b'bicara smpi t'lupe dgn sape anda b'cakap..tdk kira tua @ muda..

...be'tudung labuh, tapi b'fesyen melampau2..colorful sana-sini..pki tudung jorjet( betul ke eja ni??
pedulikan..janji bile sebut ade bunyi..)lerang 60 tapi x pki anak tudung..batang leher masih nampak..x tau??x perasan??saje2 x nak tau?? atau saje2 x nak perasan??

...b'jubah, b'stokin, b'tudung labuh, kemas penampilan ms nk gi kuliah ke, keluar bandar ke..tapi bilik b'sepah..katil x kemas..pinggan-mangkuk x basuh..biar kering smpi tumbuh kulat..

....belajar lebih kurang..tapi sibuk dengan usrah, program2 masjid (aik!!no! no! no..jgn salah faham...nenek bukan anti-usrah..nenek pun ade grup usrah sendiri..naqibah nenek sgt2 lah baik n comei..dia muslimah tau..ahli2 usrah nenek yg lain pun same) ..maksudnye di sini..contohnye..klu cucu2 skrg tengah belajar..sibuk sgt dengan urusan2 agama smpi assignment htr lewat..kelas ponteng..dlm kelas tdo..nk suh studi je malas / penat alasan x sempat nk studi sbb smlm sibuk..pahtu ckp pulak..ala x pe..tawakal je..kan kalau kite bantu agama Allah, Allah akan bantu kite...

Ye..tepat sama sekali..pandainye kamu bercakap...tawakal saje tanpa usaha tu pemalas name nye cu..dan jgn lupe mafhum firman Allah yg lbh kurang begini bunyinya: Siapa yang b'usaha banyak, hasilnya juga banyak..dan sebaliknya..cu... jgn jadikan agama alasan kite malas untuk dunia..faham x maksud nenek cu??faham ke x faham??lebihkan akhirat tapi jgn tinggalkn dunia..kalau kite betul2 ikut cara Nabi Muhammad s.a.w selari dalam hidup kita nescaya kejayaan bagi kita dunia n akhirat..kene faham tu cu...




Oh tidak!!! cucu2 ku semua...jangan bawa fitnah pada agama..tanye diri kenapa saya b'tudung labuh??berjubah??berstokin??Ye..kita manusia biasa...mn mampu nk ubah semuanya...kalau macam tu bila kamu nak mampu kalau kamu x usahakan??



....akhlak3x....penting sangat2 cu...Ingat tuuuuu.....

jom tinjau sebentar cu, berkaitan dengan akhlak:

" Walaupun manusia boleh dipisahkan daripada bidang ilmu atau pemikiran, bahkan juga boleh dipisahkan daripada agama dan kepercayaan, tetapi tidak boleh dipisahkan dengan akhlak atau moral. Ini kerana setiap perbuatan, amalan atau tindakan yang diambil tidak terlepas atau terkeluar daripada lingkungan hukuman sama ada terhadap dirinya atau orang lain ataupun benda lain iaitu adakah baik atau tidak segala tindakan tersebut. Jika baik jawapannya perkara itu akan dilakukan tetapi jika jahat perkara itu akan ditinggalkan. Itulah akhlak yang baik. Tetapi jika sebaliknya yang dilakukan itulah akhlak yang buruk.

Dari sini ternyata kedudukan akhlak dalam kehidupan manusia sehingga di kalangan orang yang tidak bermoral mereka merasakan perlu adanya suatu akhlak yang diakui bersama oleh mereka supaya dapat mengatur kehidupan yang lebih baik menurut pandangan mereka.

Islam merangkumi aqidah, dan syariat itu mengandungi roh akhlak. Akhlak adalah roh kepada risalah Islam sementara syariat adalah lembaga jelmaan daripada roh tersebut. Ini bererti Islam tanpa akhlak seperti rangka yang tidak mempunyai isi, atau jasad yang tidak bernyawa. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud :"Islam itu akhlak yang baik". Begitu juga sabda Baginda yang bermaksud : "Tidak ada sesuatu yang lebih berat timbangannya selain daripada akhlak yang mulia."





nak tau lebih lanjut klik sini tau cu...

nenek sangat2 kagum kepada mereka2 yang b'pakaian sunnah baik laki2 mahu pun perempuan..kagum sangat2 sebab nenek rase mereka ni sangat hebat..berani b'pakaian begitu di zaman ini di mana manusia sangat menggilai T-shirt Polo, K-Pop style, tudung ala Yuna & sebagainya..tapi kekaguman nenek b'tambah2 pada mereka yang b'pakaian Sunnah + akhlak yang mulia..sebab ape cu?? sebab mereka bawak sekali kehidupan dan cara hidup Rasulullah s.a.w dalam hidup mereka..Allahuakbar..Nabi Muhammad tawan hati ummatnye dgn akhlak..dengan akhlak yg mulia juga merupakan ibu kepada jalan dakwah..Wallahualam..


p/s: tujuan kite belajar maklumat dunia seperti: sains kom, fizik, kimia..n etc..supaya kite x ketinggalan..supaya kita dapat gunakan untuk agama Allah Taala..sama ada ilmu dunia @ akhirat cu..semenya datang dari Allah s.w.t..Wallahualam..:-)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...